صدای باران

  • ۰
  • ۰

تکنولوژی و علم

علم، فناوری و نوآوری هر کدام نشان دهنده دسته‌ای از فعالیت‌های متوالی بزرگ‌تر هستند که به شدت وابسته به یکدیگر اما متمایز هستند. علم حداقل از شش طریق به فناوری کمک می کند: (1) دانش جدید که به عنوان منبع مستقیم ایده ها برای امکانات فناورانه جدید عمل می کند. (2) منبع ابزارها و تکنیک‌ها برای طراحی مهندسی کارآمدتر و پایگاه دانش برای ارزیابی امکان‌سنجی طرح‌ها. (3) ابزار تحقیق، تکنیک‌های آزمایشگاهی و روش‌های تحلیلی مورد استفاده در تحقیقات که در نهایت به طراحی یا شیوه‌های صنعتی، اغلب از طریق رشته‌های میانی راه پیدا می‌کنند. (4) عمل به تحقیق به عنوان منبعی برای توسعه و جذب مهارت ها و قابلیت های انسانی جدید که در نهایت برای فناوری مفید است. (5) ایجاد یک پایگاه دانش که به طور فزاینده ای در ارزیابی فناوری از نظر تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی گسترده تر آن مهم می شود. (6) پایگاه دانش که راهبردهای کارآمدتر تحقیق کاربردی، توسعه و اصلاح تکنولوژِی جدید را امکان پذیر می کند.

تأثیر معکوس فناوری بر علم حداقل از اهمیت یکسانی برخوردار است: (1) از طریق ارائه منبع باروری از سؤالات علمی جدید و در نتیجه کمک به توجیه تخصیص منابع مورد نیاز برای پرداختن به این سؤالات به شیوه ای کارآمد و به موقع، و گسترش این سؤالات. دستور کار علم؛ (2) به‌عنوان منبعی از ابزار و تکنیک‌های غیرقابل دسترس مورد نیاز برای پاسخگویی مؤثرتر به سؤالات علمی بدیع و دشوارتر.

نمونه های خاصی از هر یک از این تعاملات دو طرفه بحث شده است. به دلیل بسیاری از ارتباطات غیرمستقیم و همچنین مستقیم بین علم و فناوری، مجموعه تحقیقاتی منافع اجتماعی بالقوه بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر از آن چیزی است که تنها با نگاه کردن به ارتباطات مستقیم بین علم و فناوری پیشنهاد می‌شود.

تحریک توسعه فناوری توسط اکتشافات علمی یک فرض پذیرفته شده است. رابطه معکوس، تحریک علم توسط فناوری، تا حدودی کمتر شناخته شده است. نمونه هایی از دومی پیشرفت در ترمودینامیک به دنبال توسعه موتور بخار توسط وات است. و پیشرفت درک گسیل ترمیونی به گازها، توسط لانگمویر، به دنبال اختراع خودش از لامپ الکتریکی پر از نیتروژن.

در این مقاله، چند نمونه از کمک به علم در تحقیقات IBM را مورد بحث قرار می‌دهیم که توسط تلاش‌های تکنولوژیکی ما ایجاد شده‌اند. اینها دو نوع هستند. اولین مورد شامل تحقیقات علمی است که به دلیل نیاز به درک برخی مشکلات تکنولوژیکی تحریک می شود. به عنوان مثال، تحقیقات «گاز الکترونی دو بعدی» الهام گرفته شده از تمایل به درک خواص فیزیکی ترانزیستورهای اثر میدان مسطح است. یا کمک به تئوری مغناطیس ناشی از ظهور "حباب های مغناطیسی" به عنوان یک رسانه ذخیره سازی امیدوارکننده. دومین نوع تحریک علم توسط فناوری، ایجاد ابزارهای جدید برای بررسی علمی است. نمونه‌هایی از پیشرفت‌ها در میکروسکوپ پرتو الکترونی است که از جستجوی تکنیک‌های بهبود یافته میکروساخت نشات گرفته است. یا توسعه لیزرهای قابل تنظیم، که از جستجوی دستگاه‌های جدید، نه لزوماً با جهت‌گیری رایانه‌ای، و یافتن طیف گسترده‌ای از کاربردها در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی بیرون می‌آیند.

فراتر از برشمردن چندین مثال مانند موارد فوق، ما تلاش کرده‌ایم تا عوامل مؤثر در بارورسازی متقابل علم و فناوری را شناسایی کنیم. ما سه مورد را به عنوان یکی از مهمترین آنها پیشنهاد می کنیم: تعامل قوی بین دانشمندان و فناوران. جدید بودن فناوری درگیر؛ و ابتکار همراه با نگرش جستجویی برای اصول و پدیده های اساسی از سوی محققان درگیر.

تاثیرات تکنولوژی در زندگی بشر:

امروزه تکنولوژی ها توانسته اند اکثر نیاز های ما را چه ضرورری و غیر ضروری تا حد زیادی برطرف نمایند. این تکنولوژی ها می توانند در زندگی ما نقش های اساسی را بازی کنند مانند تکنولوژی در صنایع پزشکی. اما با پیشرفت  تکنولوژی و علوم در زمینه های مختلف مسیر تحول و توسعه آن نیز بر طبق نیاز ها و نوآوری های ایجاد شده تغییر و تحول می یابد. اساسا تحول در تکنولوژی ها برای رفع مشکلات و نیاز ها مستلزم تحول ساختاری و فنی جدیدی در آنها می باشد. علی الخصوص تاثیر بخصوص تکنولوژی ها در ایجاد ثروت و اقتصاد.

1_ تاثیر بر ارتباطات:

ارتباطات در زندگی امروزه ی بشری با پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری از اساسی ترین بخش های زندگی ما شده است. تکنولوژی در ارتباطات توانسته نیاز های ارتباطاتی بشر را تا حد زیادی برطرف نماید. این نوآوری ها نیز باعث تحولات در ساختار فنی تکنولوژی ها شده، برای مثال در گذشته با نامه ها و نوشته ها با یکدیگر ارتباط برقرار میکردند اما در عصر حاضر این ارتباطات با تلفن های همراه و اینترنت با سرعتی زیاد، بدون محدودیت مکانی و زمانی قابل انجام شدن است.

 

2_ تاثیر بر صنایع و کسب وکار ها:

همواره انسان به دنبال راهی برای درآمد و سود اقتصادی بالا در زمان و نیروی انسانی کمتری بوده است. از این رو انسان همواره به فکر ایجاد خلاقیت ها و نوآوری های جدید افتاده تا بتواند از این راه به تکنولوژی لازم و کاربردی دست پیدا کند. برای مثال در زمان انقلاب صنعتی در قاره ی اروپا با اختراع ماشین های بخار و تبدیل موسسات و کارخانجات به کارگاه های کوچکتر و کاربردی تر تحولی عظیم در تکنولوژی تاریخ بشری ایجاد شد. این تحولات در تکنولوژی ها و نوآوری ها تاثیری مستقیم و اساسی در کسب و کار ها و ساختار های فنی در تکنولوژی ها گذاشت.

 

3_ تاثیر بر اقتصاد:

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه های کسب وکار، به مرور زمان کسب وکار ها نیز پیشرفت میکنند و با پیشرفت در این زمینه اقتصاد جوامع نیز با پیشرفت رو به رو خواهند شد. زیرا تکنولوژی ها روی کار آمده اند و کسب وکار ها را متحول می سازند. از این رو درآمد اعضا نیز بیشتر خواهد شد و بحران های اقتصادی پیش رو مانند تورم، فقر و...  نیز از بین خواهند رفت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی